søndag 10. november 2013

Eplekake


Originaloppskrifta som jeg hentet i en familiekokebok var til rund form, så jeg doblet den for å få denne oppskrifta som er til Langpanne

4 egg
5 dl sukker
2 dl melk
240 gr margarin/smør
6 dl hvetemel
2 ts bakepulver

ca 5 halvstore epler- Granny smith er min favoritt for å få litt syrlig eplesmak, men alle sorter funker.
sukker og kanel.

Pisk eggedosis av egg og sukker. smelt smøret, ha i melken og kok opp. sikt mel og bakepulver sammen og ha dette i røren med smør og melk annenhver gang til alt er godt blandet.
Hell røren i en langpanne og putt i skrelte oppdelte epler. strø på sukker og kanel på toppen og stek kaken midt i ovnen på 180 grader i ca 30 minutter -til kakepinnen kommer ren opp igjen.
Serveres gjerne med is til, eller pisket krem.

Jeg har begynt å ha oppi halvparten av røren først og legge på et lag epler før jeg har oppi resten av røren og putter resten av eplebitene oppi. 
Tips til eplene- epleskreller som både skreller, kjerner og skiver eplene er genialt! evt om man ikke har det- så kuttes eplene til båter som puttes i røren. eplebitene kan også has oppi en pose sammen med litt kanel og sukker og ristes sammen før det skal puttes i røren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar