søndag 16. august 2015

Ostekake


Bildet er fra en barnebursdag, men det var det eneste jeg hadde i arkivet på denne maskina.
Jeg fikk denne oppskrifta fra kokeboka til min stemor. vet ikke hvor hun har fått den fra, men god er den, og jeg er spesielt fornøyd med at det er litt fast bunn på den- i motsetning til alle de som har kaffe eller smeltet smør i bunnen og lager den opp ned. har endret litt på den- jeg bruker sitrongele i ostemassen istedetfor appelsingele.

Bunn
225 g Sibas kjeks
125 g mykt smør/margarin
Kjeksen knuses eller kjøres i foodprosessor.  Ha i smøret og bland til en fast masse som trykkes utover en rund springform ca 24 cm. Stikk gjerne gaffelen gjennom massen når den ligger i formen for å løsne litt på den, ellers kan det bli hardt å komme gjennom bunnen ved servering av kald kake

Ostemasse
2 pakker tine Gourmetost av typen ananas/mandarin
115 g Melis
1 ts Vaniljesukker
3 dl lettrømme
3 dl fløte
1 pakke gele med halv mengde vann (sitrongele)

Kok opp 2,5 dl vann. Rør ut gelepulveret i vannet og sett til avkjøling.
Bland kremost, rømme, melis og vaniljesukker i en bolle til jevn røre med miksmaster. Ha i avkjølt rennende gele og rør det jevnt.
Pisk kremfløten i en annen bolle og ha det oppi resten av røra. Bland det godt sammen til en jevn blanding og helles over kjeksmassen. Sett kaken i kjøleskapet til røren er stivnet

Gelelokk
1 pakke gele av valgfri farge/smak. jeg foretrekker sitron
5 dl vann
Følg anvisning på pakken. kjøl ned og hell over kaken. Ha evt pynt eller frukt i geleen og sett i kjøleskapet


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar