søndag 30. juni 2013

Cottage Pie

Oppskrift på Cottage pie fant jeg i et inspirasjonshefte fra Rema1000. hadde aldri smakt det før, men så veldig fristende ut så måtte teste det ut. det ble en favoritt her i huset umiddelbart!  oppskrifta passer til middag for 3-4 personer. jeg lager som regel dobbel porsjon for å ha til to dager- Altfor god til å bare ha den 1 dag :P
Endret litt på oppskrifta fra heftet siden jeg ikke er så glad i sopp, og endte opp med dette:

400 gr Kjøttdeig
140 gr bacon
1 løk
3 fedd hvitløk
4 dl kjøttbuljong
3-4 ss maizenajevner
1 ss Worcestershire sauce
1 liten dæsj fløte
Gulrøtter

500 gr poteter ferdig skrelt
3 dl melk

Sett ovnen på 190 grader.
Skrell og kok poteter og gulrøtter til de er passe møre.
Hakk opp løk og hvitløk og evt sopp, paprika eller andre grønnsaker du liker og sett dette til side.
Skjær bacon i biter og stek det til den graden du liker best. noen liker helt svartsvidd, andre "akkurat passe". Til denne retten steker jeg den til den er ganske brun og fettet smelter og blir til god saus i panna. Ha dette oppi en ildfast form. Min favorittbacon er Kystbacon- den gir en god salt smak, men du kan bruke hvem du vil.
Brun kjøttdeigen og ha i løk, hvitløk og evt andre grønnsaker og fres dette sammen. Ha det i den ildfaste formen med baconet. og kokte, oppdelte gulrøtter. Lag 4 dl kjøttbuljong etter egen smak. jeg bruker pulver fra pose og da blir det mellom 1 og 3 ts buljongpulver til 4 dl. ha oppi worcestersausen og smak dette til sånn at det blir god smak. gjør ikke noe om sausen blir bittelitt for salt- for potetene og gulrøttene stjeler endel smak. Ha oppi maizenajevner til sausen blir så tykk som du liker det- jeg har ca samme konsistens som vanlig brun saus til kjøttkaker o.l. Deretter tar jeg en liten klunk fløte hvis jeg har i kjøleskapet. syns den gjør smaken på sausen litt rundere. Ha sausen oppi den ildfaste formen og bland alt litt sammen.

Mos potetene i kjelen og ha i litt og litt melk som blandes med potetene. hvis du vil kan du bruke salt og pepper i potetmosen, men jeg pleier ikke det.
Ha potetmosen på toppen i den ildfaste formen og sett den inn i stekeovnen i 15-20 minutter.

Kan serveres enten som et fullverdig måltid, eller med salat og/eller brød

Her kommer noen bilder fra underveis i prosessen:
 løk og hvitløk hakket

kjøtt og løk i formen

 legger på ferdig kokte gulrøtter

 ... Saus....

potetmos... klar til å settes i ovnen.

 ferdig i ovnen- og det var visst noen som var for sultne til å vente til fotografen kunne gjøre jobben sin ;)

 Klar til å spise- NAM!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar