fredag 14. juni 2013

Rabarbra!

Jeg har masse rabarbra i hagen, og hvert år når juni kommer lurer jeg på hva jeg skal lage av det.
Tidligere år har jeg stort sett laget rabarbrakake eller grøt/suppe, men i år har jeg prøvd pai, og tenkte på å lage likør også. Mannen lager øl av yrke, og han lusket oppi bakkene med en pose og kniv i dag morges før jobb for å sanke inn litt rabarbra til prøvebrygging. Selv kan jeg ikke fordra øl dessverre, men jeg slenger ut ideer til hva han kan brygge øl av fra tid til annen. Rabarbra sa vi vel omtrent i kor at han kunne teste ut i øl etter at jeg bablet om å lage likør av rabarbra og lurte på hva annet man kan bruke den til.

Hittil i år så har jeg prøvd å lage flere ting av rabarbra. Pai med vaniljekrem og rabarbrabiter, pai med vaniljekrem og rabarbrakompott, og en annen type paibunn av langt søtere type med vaniljekrem på halve paien, og vaniljekrem og rabarbrakompott på andre halve. og da har jeg jo også selvfølgelig laget rabarbrakompott. Oppskrift på det meste kommer etterhvert.

Rabarbra er en veldig allsidig ingrediens på kjøkkenet har jeg funnet ut. Ikke at jeg har prøvd det ut så masse selv ennå, men i søken etter oppskrifter så har jeg lest både hva det passer sammen med, og bladd meg gjennom oppskrifter hvor rabarbraen har fått slippe til. Ikke bare desserter, men også i sauser til hovedretter. På videregående hadde jeg heimkunnskap, og der fikk jeg vite at man alltid bør drikke/spise melkeprodukt samtidig med rabarbra, pga oksalsyren som er i rabarbraen. Vaniljekrem, pisket krem, vaniljeis, eller bare et glass iskald melk er fine tilbehør til det meste av rabarbradessertene. etter å ha lest linken i bunnen av innlegget skjønte jeg hvorfor- fordi oksalsyre binder seg til kalsiumet i kroppen. det sto også at ammende ikke bør overdrive rabarbrabruken av den grunn- så jeg får vel kanskje prøve å spise mindre av det jeg lager ;)

Grunnen til at jeg har så "mye" tid til å bake nå for tiden er at jeg er hjemme i mammaperm, og har lyst til å gjøre litt annet enn å kun tenke "baby, baby, baby". Noe gjør jeg når han sitter i stolen og ser på galskapen, noe imens han tar seg en lur, og av og til koser han seg i lekegrinda imens jeg herjer i oppskriftsskuffen eller med gryter og boller. Tror han liker lyden av kenwood-maskina, for i går skrudde jeg den på maks og da gliste han som en sol i stokke-stolen sin :)

Men tilbake til oppskriftene!

Derfor bør du spise rabarbra

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar