søndag 30. juni 2013

Verdens beste boller!

Ja, jeg syns det- og jeg er temmelig kresen når det gjelder sånt ;)
I sin tid så fant jeg vel oppskrifta på nett, og ei venninne anbefalte meg en oppskrift som het "Roalds boller" på nett, og det var så og si den samme oppskrifta som jeg allerede hadde nedskrevet.
Denne oppskrifta kan brukes som basis til både vanlige boller, rosin/sjokoladeboller, skoleboller og kringle.

1 liter melk
250 gr margarin
250 gr sukker
100gr/2 poser gjær
2 ts kardemomme
1,2 kg hvetemel +++
evt rosiner, hakket sjokolade e.l

Smelt margarinen og ha oppi sukkeret. la sukkeret smelte litt før du tar oppi melken og varmer det opp til 37 grader (ferskgjær) eller 40 grader (tørrgjær). Det tørre has i en stor bakebolle og hell melkeblandingen over. elt deigen ihvertfall 5 minutter-helst i kjøkkenmaskin. etterhvert vil deigen slippe tak i bollen, men fortsatt være klissete. Da kan du legge et kjøkkenhåndkle over og sette den på et lunkent sted- f.eks baderomsgulvet. Der skal den stå i ca 45-60 min. må antagelig slå ned deigen et par ganger for at den ikke skal flyte utover gulvet. Ha godt med mel på bakeplassen før du heller deigen utover. Den er ganske klissete, men bruk mel på "alle kanter" før du knar den litt sammen og deler den i to. Rull ut hver del for tur og del det opp i ca 16 emner hver (av praktiske årsaker) hvis du vil ha litt mindre boller deler du den bare opp enda mer og bruker 3 brett istedet. Trill ut bollene og legg det på stekebrett som er kledt med bakepapir. legg over kjøkkenhåndle og la de etterheve på benken en stund imens ovnen blir varm. Du kan pensle bollene med egg eller melk hvis du vil- men jeg pleier ikke å gjøre det.

Stekes på 225 grader i ca 10 minutter


Skoleboller:
trykk ned en grop i hver bolle og etterhev. rett før steking kan du fylle med vaniljekrem. Jeg klipper et passe stort hull i en pakke piano vaniljekrem og trykker tuten litt ned i bollen før jeg trykker ut kremen.
Stekes og avkjøles litt før man tar på melisblanding og evt kokos.

Kringle: Denne oppskrifta har en ganske løs deig, så hvis du vil ha litt mer fasthet på kringla kan du ha oppi litt mer mel- eller bruke en annen oppskrift ;) . Jeg syns det er bedre å ha litt festlige former på kringlene, og ikke minst saftig på smak- så jeg lar heller kringla flyte litt ut. sist jeg bakte denne bolledeigen lagde jeg ett brett med skoleboller, og en "hesteskokringle" på andre brettet. da brukte jeg 1 pose makronfyll inni. lager man skikkelig stor kringle med ekte kringleform (og ikke hestesko eller havhest som jeg gjør) trengs 2 pakker makronfyll. Ha litt lavere temperatur på ovnen, og la den steke lenger. varierer fra ovn til ovn hva som blir bra- jeg måtte ta min i 20 minutter.

Her kommer litt bilder fra bakingen min:
 smelter smør

ha oppi sukker

lar det smelte

 har oppi melk og varmer opp

elter godt 

 ferdig eltet deig klar til heving. klissete og fin

ha deigen på benken

 del opp i passende biter

 ferdig trillet skoleboller med grop

står til heving

Ferdig hevet, nå er det klart til vaniljekrem

Ferdigstekt. Ingen skjønnheter, men fy så gode :D

... litt melis på.. og jafs det i deg :D
 Her er "havhestkringla" mi- er den ikke søt?



2 kommentarer:

  1. Margarin? Ordentlige gode boller trenger meierismør og h-melk. Og helst fersk gjær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er vokst opp med melange, så jeg synes det smaker fantastisk godt :-) har aldri prøvd boller med ekte smør før-men jeg kan jo gjøre det neste gang for å se om det gjør bollene ENDA bedre (med fare for å spise seg ihjel som resultat )
      Hva smør/margarin, melk og gjær angår så kan folk bruke den typen de vil- jeg ser på det som en fellesbetegnelse. Har jeg skummet melk når jeg har lyst på boller så bruker jeg det, har jeg h-melk så bruker jeg det- bollene er kjempegode uansett. Og jeg er tilogmed så klin kokos at jeg ikke engang pensler bollene før de stekes ;-)

      Slett