søndag 30. juni 2013

Rabarbragrøt/kompott

Nam! Rabarbra!
Ser ikke helt forskjellen på grøt og kompott når det gjelder rabarbra, så jeg omtaler det som samme sak selv om det garantert er mennesker som har en soleklar mening om at det ikke er samme ting. Det er jo for det meste rabarbra og sukker som er kokt til det uigjenkjennelige, og hvis det er for mye vann i rabarbraen fra naturens side så koker man det bare enda lenger- eller har i potetmel som er blandet ut i vann for å tykne det.
Jeg ville lage rabarbrafyll til pai, men var usikker på hvor mye sukker man trengte til sånt, så jeg lette kjapt på nettet og fant en side som anga oppskrift på noe sånt til at sukkermengden skulle tilsvare halve vekten av rabarbraen. dvs at bruker du 2 kg rabarbra, så hiver du oppi en hel kg sukker samtidig. pluss en dæsj potetmel utrørt i vann mot slutten av koketiden.  Med det som bakgrunn så kuttet jeg opp rabarbraen i passe store biter (2-3 cm) og hadde det i kjelen sammen med sukker som var omtrent 1/3 av rabarbraens vekt. Det er flere forskjellige typer rabarbra, med ulik syremengde- og da er det greit å starte på litt lavere sukkernivå og heller tilsette mer når grøten har fått konsistensen og man kan kjenne hvor søt man vil ha den. Innbiller meg at kompotter muligens er/skal være endel søtere enn grøter, men det er kanskje innbildning?
Potetmelet droppet jeg siden det var mer enn tykt nok fra før når det var ferdigkokt

På siste runden med grøt brukte jeg:

2,3 kg rabarbra
850 gr sukker
1ss vann (for å få startet kokeprosessen i den store panna, men er ikke nødvendig- og jeg brukte det ikke forrige gang)

Rensk og kutt opp rabarbraen i 2-3 cm store biter. Ha det i en kjele sammen med sukkeret. sett plata på middels varme og ha på lokk den første tiden. lokket sørger for at vannet som slippes fra rabarbraen ikke blir borte med en gang, men legger seg i bunnen med sukkeret og etterhvert gjør rabarbraen mør. Rør godt nedi kjelen ofte, og bruk grønnsaksmoser/stavmikser når rabarbraen er blitt ganske mør. kokes til man er fornøyd med konsistensen, og tilsettes sukker etter smak og behag. Avkjøles og kan enten brukes med en gang eller fryses ned i porsjoner.

Jeg brukte den med en gang som paifyll- imens den fortsatt var kokvarm, fantastisk godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar